Koszyk Twój koszyk jest pusty ...

Kategorie

» Jak często wymienić olej

Jak często wymienić olej

Jak często wymieniać olej w silniku?

Okresowe sprawdzanie poziomu oleju w silniku i jego wymiana w odpowiednim momencie to podstawowe czynności, które powinien kontrolować każdy kierowca. Zaleca się kontrolę poziomu oleju co ok. 1000 km. Lecz co ile wymieniać olej?  Wśród kierowców panują różne opinie na temat tego jak często to robić.
alt

Olej wymieniamy zgodnie z zaleceniami producenta opisanymi w instrukcji obsługi samochodu. np. co 10 czy też 20 tyś km, lecz nie rzadziej niż raz w roku. Drobniejszym drukiem napisane jest, że w przypadku eksploatacji pojazdu w trudnych warunkach olej należy wymieniać częściej

Okazuje się że owe nietypowe warunki zdarzają się bardzo często: jazda w gęstym ruchu miejskim i na krótkich trasach, nieużywanie samochodu przez dłuższy okres czasu, intensywne użytkowanie auta, częste poruszanie się po bezdrożach, modyfikacje podwyższające moc silnika, wysoki przebieg auta.

W ciężkich warunkach np. jazda miejska typu 1-5 km następnie gaszenie pojazdu i znów krótki odcinek czy też bardzo zakorkowane miasto. Wtedy zalecana jest wymiana oleju częściej np. co 10 tyś km. Natomiast gdy jeździmy dużo po autostradach wtedy olej warto wymieniać co 30 tyś km. Dlaczego?

altPodczas długotrwałej eksploatacji (np. rozgrzany silnik - jazda równomierna autostradą) w oleju silnika zbierają się cząsteczki sadzy w wyniku czego powstaje smolista substancja, która sama w sobie świetnie smaruje elementy silnika, zwiększa jego możliwości oraz wydłuża żywotność. Jest to dla naszego silnika sytuacja wręcz idealna.
Natomiast gdy jeździmy w trudnych warunkach (np. silnik nie do końca rozgrzany - miasto, krótkie dojazdy do pacy itp.) w naszym silniku powstaje wilgoć i osady. Nie jednokrotnie na pewno Państwo widzieli tzw. masło pod korkiem oleju, to właśnie efekt uruchamiania silnika na krótkich odcinkach. (patrz zdjęcie poniżej).

Co z wilgocią i osadami w silniku?

Stary olej silnikowy zaczyna wchłaniać wilgoć, która zmienia jego skład i gęstość.alt Pod wpływem czynników eksploatacyjnych po pewnym czasie poziom zanieczyszczenia oleju staje się wysoki, dodatki uszlachetniające stracą właściwości, co może doprowadzić do zatkania filtru oleju i zmiany zużytego oleju w czarną maź, którą niezwykle ciężko usunąć z silnika. Nieprawidłowa filtracja oleju powoduje osadzanie się nagaru w silniku oraz powoduje znaczny wzrost zużycia części silnika, co prowadzi do jego uszkodzenia. Dodatkowo wspomniana czarna maź może zatkać kanały olejowe w bloku silnika czy też turbinie jeżeli ta występuje.

 


Dziękujemy za uwagę.
W razie jakichkolwiek pytań nasi sprzedawcy chętnie udzielą Państwu odpowiedzi.
AutoGP  (32) 494 30 30  sklep@autogp.pl
 

alt



 
Przejdź do strony głównej
Oprogramowanie sklepu shopGold.pl